Adaptačný proces dvojročných detí v zariadeniach pre deti
Záťažové situácie
Nakoľko dvojročné deti ešte nevedia plnohodnotne komunikovať je pre nich zmena prostredia veľmi náročná. Pozornosť od mamy bola prvoradá. Dieťa si v novom zariadení musí zvykať na ostatné deti, na väčší hluk, nový priestor, nových ľudí a toto všetko sú pre tak malé dieťa veľmi záťažové situácie. Zo strany pedagóga je preto veľmi dôležitá znalosť a zručnosť s takýmto dieťaťom pracovať. Taktiež musí byť podpornou rolou pre dieťa, pretože to má naňho primárny vplyv.
Kľúčové faktory pri prechode dieťaťa do inštitucionálnej starostlivosti
Je náročné dávať rady, ako treba správne dieťa na túto situáciu pripraviť. Dieťa ešte nie je schopné a dostatočne emocionálne vyzreté, aby si dokázalo predstaviť, čo ho po vstupe do jasieľ alebo materskej školy čaká. Dôležité je vytvárať dieťaťu zážitky, po ktorých vyhodnocuje nové prostredie ako bezpečné. Preto je kľúčovým faktorom rodič, inštitúcia a následne samotný pedagóg. Celé zvládanie situácie závisí najviac od samotného rodiča, a preto je dôležité sa pripraviť a ustáť aj negatívne emócie spojené s odlúčením počas adaptačného procesu. To, ako bude dieťa reagovať na nové podmienky je veľmi individuálne. Individuálne ako aj dĺžka adaptácie.
Fázy adaptácie
- Štádium protestu– dieťa reaguje plačom, hľadá rodičov, nechce komunikovať, odmieta hračky
- Štádium zúfalstva– dieťa už síce neplače, ale uzavrie sa do seba, komunikuje veľmi málo, pozoruje okolie
- Štádium odpútania sa od matky– dieťa začína komunikovať a hrať sa, pozornosť odpútava od matky a prenáša ju na náhradnú osobu
Preto je odporúčané, aby sme sa neriadili dňami či týždňami, ale prejavmi a správaním dieťaťa.
Ako dieťaťu pomôcť
- Je dobré ak má dieťa skúsenosť byť nejaký časový úsek bez mamy.
- Socializovanie dieťaťa podporujeme aj tým, ak ho nosíme na ihrisko, kde môže pozorovať ostatné deti a postupne si na nich zvykať.
- Pokiaľ je to umožnené, je dobré pred oficiálnym vstupom do zariadenia dieťa zoznámiť s prostredím.
- Pri takých malých deťoch je dobré si dohodnúť aj scenár adaptácie a to znamená, že zákonného zástupcu treba oboznámiť s tým, čo sa bude v adaptačnom procese diať
- V rámci prípravy je taktiež dobré rodičovi poradiť, ktoré zručnosti v sebaobsluhe a samostatnosti je dobré u dieťaťa podporiť pred nástupom.
Rady pre rodičov
- Pýtať sa ak niečo nie je jasné
- Pripravovať dieťa na adaptačný proces
- Nemať v hlave scenár o tom, ako má adaptácie prebiehať
- Byť dieťaťu oporou
- Akceptovať dieťa
- Počúvať rady pedagóga
Zdroj: Starostlivosť o deti do 3 rokov, Raabe